DREAM ANGEL သို႕ လာေရာက္လည္ပတ္ၾကသူအားလံုးကို DREAM ANGEL မွ ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါတယ္.........

Sunday, January 25, 2009

လူထုစိန္ဝင္ းႏွင့္ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ

လူငယ္ထုအေပၚအၿမဲလိုလို ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္း အႀကံျပဳေရးသား တင္ျပေပးေနသည့္ ဆရာလူထုစိန္ဝင္းႏွင့္ ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာရွာၾကသူ ျမန္မာလူငယ္မ်ားအေၾကာင္း ေမးျမန္းျဖစ္ခဲ့သည္မ်ားကို ...
ယခုတစ္ပတ္ ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါသည္။ အသက္(၆၈)ႏွစ္ ရွိေနၿပီျဖစ္သည့္ ဆရာလူထုစိန္ဝင္းသည္ က်န္းမာေရး အေျခအေနအရ ေနအိမ္၌ပင္ ေအးေအးလူလူေနထိုင္ကာ စာေပမ်ားေရးသားရင္း လူငယ္ မ်ားအတြက္ စိတ္အာဟာရကို မြန္ျမတ္ေသာေစတနာ၊ က႐ုဏာျဖင့္ ျဖည့္တင္းေပးလ်က္ရွိေၾကာင္း လွ်ပ္တစ္ျပက္သတင္းဂ်ာနယ္ စာမ်က္ႏွာေပၚမွ ဤသို႔ခ်ျပလိုက္ရပါသတည္း။

ဒီလူငယ္ေတြ ျပည္ပကိုထြက္ခြာ အလုပ္လုပ္ၾကေတာ့ သူတို႔မွာ အဆင္ေျပတာလည္း ရွိတယ္။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ ဟိုႏိုင္ငံသားခံယူလိုက္တာ လည္းရွိတယ္။ ဒီကိုျပန္လာတာလည္း ရွိတယ္ေပါ့ဆရာရယ္။ ဒီကအေျခအေနနဲ႔ သူနဲ႔မကိုက္လို႔ဆိုၿပီး ျပန္ထြက္လာတာလည္း ရွိ တယ္။ ဒီအေပၚ ဆရာဘယ္လိုေဝဖန္ အႀကံျပဳလိုပါသလဲ။

ဆရာက အႏွစ္(၂ဝ)ေက်ာ္ေလာက္ အဂၤလိပ္စကားေျပာ သင္တန္းဖြင့္ခဲ့တာကိုး။ ႏိုင္ငံျခားသြားခ်င္ တဲ့ လူငယ္ေတြတင္မကဘူး လူလတ္ပိုင္းလည္းပါတယ္။ လုပ္ငန္းခြင္ထဲ ေရာက္ေနတဲ့သူေတြ၊ အင္ဂ်င္ နီယာ၊ ဆရာဝန္ေတြပါ ဆရာ့ေက်ာင္းမွာ လာတက္ၾကေတာ့ အမ်ားႀကီးေတြ႕ခဲ့ပါတယ္။ သြားၾကတဲ့ အထဲမွာ အလုပ္အကိုင္ေၾကာင့္ သြားၾကတဲ့ သူေတြနဲ႔ေတာ့ ဆရာနဲ႔သိပ္မရင္းႏွီးဘူး။ အဲဒီဟာေတာ့ ဆရာသိပ္မေျပာတတ္ဘူး။ ပညာသင္ဖို႔သြားၾကတဲ့သူေတြ အေၾကာင္း ဆရာကပိုၿပီးမ်ားမ်ားသိတယ္။
လူငယ္ေတြ ႏိုင္ငံျခားသြားတာဟာ ဆရာကေတာ့ ေကာင္းတဲ့လကၡဏာလို႔ပဲ ျမင္တယ္။ ဒီလိုသြားမွ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ေကာင္းတာေတြလည္း သိလာတယ္။ မေကာင္းတာလည္းသိလာတယ္။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ ရွိတယ္ဆိုတာ ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္ရွိမွ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ရွိတာ။ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြ ေကာင္းတာေတြျမင္ရသလို၊ မေကာင္းတာေတြလည္း ျမင္တတ္ရမယ္။ အလားတူ ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္ေတြ လည္းသိလာမယ္။ အဲဒီလို ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီးသိတဲ့အခါမွ တို႔လူမ်ဳိးက ဘယ္ေလာက္ ခ်စ္စရာေကာင္းသလဲ၊ တို႔လူမ်ဳိးကဘယ္ေလာက္ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားသလဲဆိုတာ သိလာမယ္။ အဲဒီက်မွ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဆိုတာ ေပၚထြက္ႏိုင္လာမယ္။ ဒီအတိုင္းေနလို႔ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဆိုတာ ထြက္မလာဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မို႔ ႏိုင္ငံျခားကိုသြားတယ္၊ လာတယ္ဆိုတာ ဆရာ့အေနနဲ႔ သေဘာက်တယ္။ ဆရာအႏွစ္(၂ဝ)သင္ခဲ့ဖူး ေတာ့ လူငယ္ေတြဘာျဖစ္လို႔ ႏိုင္ငံျခားသြားခ်င္သလဲဆိုေတာ့ ဆရာေတြ႕သေလာက္ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားကို အထင္ႀကီးၿပီး သြားခ်င္တဲ့သူကေတာ့ အင္မတန္နည္းပါတယ္။ ျမန္မာလူငယ္ေလးေတြ သြားခ်င္ၾက တယ္ဆိုတာ မ်ားေသာအားျဖင့္မိဘကို လုပ္ေကြၽးခ်င္လို႔၊ ေက်းဇူးဆပ္ခ်င္လို႔၊ ဒီအင္မတန္မြန္ျမတ္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေလးနဲ႔သြားၾကတာ။ ဆရာ့ေက်ာင္းမွာ တက္ေတာ့ လူအမ်ားစုကလည္း ပညာတတ္ လူငယ္ေတြမ်ားတယ္။ အနိမ့္ဆံုးဆိုလည္း ဆရာက ဆယ္တန္းေအာင္မွ လက္ခံတာကိုး။ ပညာတတ္ ေတြအမ်ားစု ႏိုင္ငံျခားကိုေရာက္သြားၿပီးေတာ့ ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြ ဒုကၡေရာက္တယ္ဆိုတာ အင္မတန္ နည္းပါတယ္။ မရွိသေလာက္ရွားပါတယ္။ ေရာက္တဲ့ေနရာမွာ ျမန္မာလူမ်ဳိးဟာ အဆင္ေျပေအာင္ ေန တတ္၊ ထိုင္တတ္၊ လုပ္တတ္၊ ကိုင္တတ္တယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ျမန္မာလူမ်ဳိးရဲ႕ ပညာအဆင့္အတန္းက အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ဆိုရင္အမ်ားႀကီးကိုသာပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အဂၤလိပ္စာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေပါ့။ ဂ်ပန္နဲ႔ယွဥ္မလား။ ကိုရီးယားေတြနဲ႔ ယွဥ္မလား။ ဒီနားက ယိုးဒယားတို႔ ဘာတို႔ဆိုထည့္မေျပာနဲ႔ေတာ့။ ထိပ္တန္းေရာက္ေနတဲ့ တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ကိုရီးယားတို႔နဲ႔ယွဥ္ရင္ အဂၤလိပ္စကားေျပာ၊ အဂၤလိပ္စာဖတ္ နားလည္တဲ့ေနရာမွာ ျမန္မာက အဲဒီလူေတြထက္ သံုး၊ ေလးဆေလာက္သာတယ္။အဲဒီေတာ့ ျမန္မာလူမ်ဳိးဟာ ဘယ္ႏိုင္ငံပဲေရာက္ေရာက္ ဒုကၡမေရာက္ၾကေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူငယ္ေတြ သြားတာဟာ မိဘေက်းဇူးဆပ္ခ်င္လို႔ သြားၾကတာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒုကၡလည္း သိပ္မေရာက္ ၾကပါဘူး။ ဆရာကေတာ့ အဲဒါကို ေကာင္းတယ္လို႔ပဲျမင္တယ္။ အလုပ္အကိုင္ေၾကာင့္ သြားတဲ့လူေတြ နဲ႔ေတာ့ ဆရာကသိပ္မရင္းႏွီးဘူး။ တစ္ဆင့္စကား တစ္ဆင့္နားနဲ႔ မေလးရွားမွာ ဘယ္ေလာက္ ဒုကၡ ေရာက္တယ္။ ထိုင္းမွာ ဘယ္ေလာက္အႏွိမ္ခံရတယ္ ဆိုတာေတြေတာ့ ၾကားေနရတာေပါ့ေလ။ ကိုယ္ေတြ႕မဟုတ္ေတာ့ ဒါေတြေတာ့ဆရာသိပ္မေျပာတတ္ဘူး။

ဒီလိုဆို ေကာ္လာျဖဴနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးပဲ ဆရာပိုအကြၽမ္းဝင္တယ္ေပါ့ေနာ္။

ဟုတ္တယ္။ ဆရာက ပညာတတ္လူတန္းစားနဲ႔ပဲ ပိုရင္းႏွီးတယ္။


ႏိုင္ငံျခားက မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ ေျပာျပတာက စင္ကာပူက အိုင္တီေလာကမွာ ျမန္မာ ပညာရွင္ေပါင္း အခုဆိုရင္အေယာက္(၃ဝဝ)ေက်ာ္ ေလာက္ရွိပါၿပီ။ အဲဒီပညာရွင္(၃ဝဝ)ေက်ာ္ က ျပန္ေမြးထုတ္ေပးရင္ ေက်ာင္းသားေပါင္း တစ္သိန္းေလာက္ ထပ္ထြက္လာမယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလူေတြက ျမန္မာျပည္ျပန္လာမွာလား ဆိုေတာ့ ျပန္မလာခ်င္ ၾကေသးတာ မ်ားတယ္တဲ့။ အဲဒီအေျခအေနအေပၚ brain drain ျဖစ္တယ္လို႔ယူဆလို႔ရမလား။


ဒီ brain drain အေၾကာင္းကေတာ့ ဆရာမၾကာခဏေရးဖူးပါတယ္။ အခုလိုပညာတတ္ေတြ ႏိုင္ငံျခား ထြက္ကုန္တာ မေကာင္းဘူးဆိုတာ ဆရာေရးဖူးပါတယ္။ brain drain အေၾကာင္း ဆရာ ခဏခဏေရးတယ္။ သူမ်ားေတြ မေရးတာေတြေတာင္ ဆရာေရးတယ္။ brain dry ဆိုတာ သူမ်ားႏိုင္ငံ ေတြမွာ brain drain ျပႆနာပဲရွိတယ္။ ဆရာတို႔မွာက်ေတာ့ brain ေတြက dry ျဖစ္ကုန္တယ္။ ကိုယ့္အတတ္ပညာနဲ႔ ကိုယ္လုပ္ကိုင္မစားရဘဲ ကိုယ္သင္ထားတဲ့ပညာကတျခား၊ အလုပ္ကတျခား ဆိုေတာ့ ဦးေႏွာက္ေတြ ေျခာက္ခမ္းကုန္တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ brain dry ျပႆနာဆိုၿပီး ဆရာေရးခဲ့ဖူး တယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ႏိုင္ငံျခားထြက္သြားၿပီးေတာ့ ျပန္မလာၾကဘူးဆိုတာ အပိုင္းႏွစ္ပိုင္းရွိတယ္။ တစ္ပိုင္းကေတာ့ ကိုယ့္တိုင္းျပည္၊ ကုိုယ့္ယဥ္ေက်းမႈကို မခ်စ္တတ္တဲ့သူ။ ေနာက္တစ္ပိုင္းက စီးပြားေရး အေျခအေနအရ မိဘကိုလုပ္ေကြၽးခ်င္တယ္၊ ေက်းဇူးဆပ္ခ်င္တယ္။ ႏိုင္ငံျခားမွာရွာေဖြလို႔ရလာတာ ေလးနဲ႔ မိဘကိုေက်းဇူးဆပ္ခ်င္တာေၾကာင့္ ျပန္မလာတာတစ္ပိုင္းရွိတယ္။ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ကိုမခ်စ္လို႔ ျပန္မလာတဲ့ သူဆိုတာ ဆရာအေတြ႕အႀကံဳအရအင္မတန္နည္းပါတယ္။


အခြင့္သာရင္ေတာ့ သူတို႔ျပန္လာၾကမယ္လို႔ ဆိုလိုတာလားခင္ဗ်။


လာၾကပါတယ္။ ဆရာ့ေက်ာင္းသားတပည့္ေတြဆို အမ်ားႀကီးျပန္လာ ၾကတာရွိပါတယ္။


ေနာက္တစ္ခုက ဒီမွာျဖစ္တဲ့ ကိစၥတစ္ခုက လူငယ္တခ်ဳိ႕က အျမင္လြဲတာမွာ ဆယ္တန္း ေအာင္ၿပီးရင္လည္း ရန္ကုန္မွာ ကုမၸဏီဝန္ထမ္းလုပ္လည္း မားကတ္တင္း၊ စာေရးေလာက္ နဲ႔ပဲ ၿပီးမယ္ဆိုၿပီး ရွာႀကံလို႔ရတဲ့ ေငြေလးနဲ႔ စင္ကာပူ၊ မေလးရွားစသည္ျဖင့္ထြက္ၾကတယ္။ သူတို႔ဟာ ဒီကသင္ေပးလိုက္တဲ့ပညာကို တန္ဖိုးမထားတတ္တဲ့ သေဘာေလးေတြ ေဆာင္လာ ၾကတယ္။ အဲဒါကို ဆရာဘယ္လိုသံုးသပ္မိလဲ။


ႏိုင္ငံျခားသြား၊ ပင္ပင္ပန္းပန္းႀကိဳးစားရွာၾကတာ။ ဥပမာ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမ်ဳိးကို လူေတြကသိပ္ၿပီး အားက် ေနတယ္။ ဂ်ပန္ေရာက္တဲ့ သူကတကယ္ဆိုရင္ သိပ္သနားဖို႔ေကာင္းတယ္။ ေန႔အလုပ္၊ ညအလုပ္ႏွစ္ခု ေလာက္ခြဲလုပ္ရတယ္။ ဒါမွလည္း မိဘဆီပိုက္ဆံပို႔ႏိုင္ရွာမွာ။ ေန႔အလုပ္က ျပန္လာရင္ အဝတ္အစား ေတာင္မလဲႏိုင္ဘူး။ အဲဒီအဝတ္နဲ႔ထိုးအိပ္ရတယ္။ အိပ္ရာႏိုးတာနဲ႔ပဲ ခ်က္ခ်င္း အလုပ္ေျပးရတယ္။ အဲဒီ လိုေျပးလႊားေနၾကရတာ။ ဒီကေလးေတြ အပင္ပန္းခံၿပီး သြားလုပ္တာမွာ သူတို႔ေတြခ်ည္းပဲ အျပစ္တင္ လို႔မရဘူး။
တစ္ခါတုန္းက ဆရာေရးဖူးတယ္။ 'ျမန္မာေတြဖ်င္းတယ္၊ ပ်င္းတယ္၊ ညံ့တယ္'လို႔ဆိုၿပီး တခ်ဳိ႕မွား ေျပာေလ့ရွိတာရွိတယ္။ ဆရာကေရးလိုက္တာမွာ ''တစ္နာရီကို (၆)ေဒၚလာေပးၿပီး ခုိင္းၾကည့္ပါလား၊ ျမန္မာေတြပ်င္းသလား၊ အလုပ္ခိုကပ္သလားသိရေအာင္''လို႔။ အဲဒီလိုကိုေရးဖူးတယ္။ ျမန္မာျပည္ ေလာက္ေနလို႔ထိုင္လို႔ေကာင္းတဲ့ႏိုင္ငံ အစားအေသာက္အတြက္ ထမင္းငတ္မွာ မပူရဘူး။ ဆရာတို႔ ျမန္မာျပည္က မခ်မ္းသာရင္သာရွိမယ္။ ထမင္းငတ္တယ္ဆိုတာ ဘယ္ေခတ္ကမွမရွိခဲ့ဘူး။ ဖက္ဆစ္ ဂ်ပန္လက္ေအာက္မွာ ေနတုန္းကေတာင္ ထမင္းမငတ္ခဲ့ဘူး။ အဲဒီလိုႏိုင္ငံမွာ ျဗဟၼစိုရ္တရား ဆိုတာ လည္း မဆိတ္သုဥ္းေသးဘူး။ ေမတၲာ၊ ေစတနာကို တန္ဖိုးထားေနၾကတုန္းပါ။ နယ္ကေန ရန္ကုန္က ေဆြမ်ဳိး အိမ္မွာေက်ာင္းတက္၊ ပညာသင္ဆိုတာ ျမန္မာျပည္မွာဘဲ လုပ္လို႔ရတယ္။ ႏိုင္ငံျခားမွာ ဒီလို လုပ္လို႔မရဘူး။ ျမန္မာျပည္ေလာက္ ေနလို႔ေကာင္းတဲ့ႏိုင္ငံဟာ ကမၻာမွာမရွိသေလာက္ ရွားပါတယ္။ ဘယ္သူမွ ႏိုင္ငံျခားမထြက္ခ်င္ဘူး။ ထြက္ၿပီးရင္လည္း တစ္သက္လံုး ဘယ္သူမွဟိုမွာမေနခ်င္ဘူး။ ျပန္လာခ်င္ တာပဲ။ ဒီကအလုပ္ရွင္ေတြ၊ ကုမၸဏီေတြက သူမ်ားႏိုင္ငံေပးသလို တစ္နာရီ (၆)ေဒၚလာ၊ (၇)ေဒၚလာ ေပးၿပီးခုိင္းၾကည့္ပါလား။ ဘယ္သူမွမထြက္ပါဘူး။ အခုစာေရးဆရာေတြလည္း ေရးၾက၊ အလုပ္ရွင္ေတြ လည္း ေျပာၾကတာမွာ ''ျမန္မာေတြပ်င္းတယ္၊ ခိုကပ္တယ္''တဲ့။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ စင္ကာပူဟာျဖင့္ ဘယ္ေလာက္ထိ သန္႔ရွင္းတယ္၊ ႏိုင္ငံတကာစံခ်ိန္မီ ဘယ္လိုအလုပ္လုပ္ၾကတယ္။ ဘယ္ေလာက္ ႀကိဳးစားၾကတယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ အလုပ္လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ႏိုင္ငံတကာစံကိုမေျပာပါနဲ႔။ အဲဒီလိုဆရာေျပာ ခ်င္တယ္။ အဲဒီလို ႏိုင္ငံတကာ စံနဲ႔ေပးမယ္ဆိုရင္ ဆရာေျပာရဲပါတယ္။ ျမန္မာလူမ်ဳိး ဘယ္သူမွ ႏိုင္ငံ ျခားမွာ သြားမလုပ္ဘူးလို႔။ ေရွးတုန္းက ဆရာတို႔ဟာ အဂၤလိပ္လက္ ေအာက္မွာေနခဲ့ရတယ္။ သြားခ်င္ လည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္သြားလို႔ရတယ္။ ဘယ္ႏိုင္ငံသြားသြား။ အိႏၵိယဆိုရင္ အိမ္ဦးနဲ႔ ၾကမ္းျပင္ ကူးလို႔ရတယ္။ အဲဒီလို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားလို႔ရတဲ့ေခတ္မွာေတာင္ ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြ ဘယ္ႏိုင္ငံ မွဒီေလာက္ မသြားခဲ့ဘူး။ အိႏၵိယ၊ တ႐ုတ္ကလူေတြ ဒီမွာလာၿပီး ကူလီလာလုပ္ၾကတယ္။ သေဘၤာသား ဆိုရင္လည္း ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြ မလုပ္ခဲ့ဘူး။ သေဘၤာသားဆိုရင္ ေခၚေတာ ကုလားေတြပဲလုပ္တာ။ ဒါေၾကာင့္ ဆလင္တို႔ဘာတို႔ဆိုတဲ့ စကားေတြဟာ ကုလားစကားေတြ။ ျမန္မာေတြမလုပ္တဲ့ ပင္ပင္ ပန္းပန္း အလုပ္ေတြကို ကုလားေတြပဲလာလုပ္ခဲ့တာ။ တ႐ုတ္ျပည္ဆိုရင္ သူ႕ပညာတတ္ေတြကို သူျပန္စုႏိုင္ခဲ့တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ သူမ်ားႏိုင္ငံကို သခင္ႀကီးေခၚခ်င္ သူေတြကေတာ့ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ ေနခဲ့စဥ္ကရွိခဲ့လို႔ အခ ုလည္းရွိေနတယ္။ ျမန္မာခ်င္းစကားမေျပာခ်င္ဘူး။ ျမန္မာလူငယ္အမ်ားစုမွာ အေမေက်ာ္ ေဒြးေတာ္ လြမ္းတဲ့စိတ္မရွိပါဘူး။ ဒါကိုေတာ့ ဆရာေျပာရဲတယ္။ အဲဒီေတာ့ ျပည္ပေရာက္ ပညာတတ္လူငယ္ေတြကို အခ်ိန္မေရြး ျပန္စုစည္းႏိုင္မယ့္ အေနအထားရွိလား။ အခ်ိန္မေရြးစုစည္းႏိုင္ပါတယ္။ ဆရာရဲရဲေျပာရဲပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ ဆရာကိုယ္တိုင္ အႏွစ္(၂ဝ)ေက်ာ္ ႏိုင္ငံျခားသြားတဲ့သူေတြကို ဆရာစာသင္တာကိုး။ ဆရာ့တပည့္ေတြကို ေန႔တိုင္းထိ ေတြ႕ ေနရေတာ့ေကာင္း ေကာင္းသိတယ္။ ဘို႐ူး႐ူးၿပီးသြားတဲ့ သူအင္မတန ္နည္းပါတယ္။ အမ်ားစုက ပညာသင္ဖို႔နဲ႔ ေနာက္တစ္ခုက မိဘအလုပ္အေကြၽးျပဳခ်င္လို႔ ႏိုင္ငံျခားထြက္ ပိုက္ဆံရွာတာပါ။

ဒီေန႔ေခတ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ဆိုရင္ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းခြင္ ဝင္ေနတဲ့ လူငယ္ေတြမွာ အလုပ္ တစ္ခုကေန တစ္ခု ခုန္ကူးၾကတာ ခပ္စိပ္စိပ္ ေတြ႕လာရတယ္။
အလုပ္ရွင္ေတြ ဘက္မွာလည္း လူမၿမဲတဲ့ ျပႆနာ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ႀကံဳေနရတယ္။ အဲဒီေတာ့ မ်က္ေမွာက္ကာလ အလုပ္ရွင္နဲ႔ အလုပ္သမားၾကား အေနအထားကို ဆရာ ဘယ္လို သံုးသပ္မိပါသလဲ။

အဲဒီ အေၾကာင္းကိုလည္း မေန႔ တစ္ေန႔ကပဲ ဆရာက ဂ်ာနယ္ တစ္ေစာင္မွာ ေရးလိုက္ေသးတယ္။ လူမၿမဲတဲ့ ျပႆနာက အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ ရိွတယ္။ တစ္ခ်က္က လူငယ္ေတြ ကိုယ္၌က Professional စိတ္ဓာတ္ ဆိုတာ နားမလည္ၾကဘူး။ နားမလည္ေတာ့ အလုပ္လုပ္တာ အေပ်ာ္သေဘာ ဆန္ေနတယ္။ ကိုယ္ဝါသနာ ပါတာကို လုပ္ရသလား... မလုပ္ရသလား ဆိုတဲ့ အေပၚမွာလည္း မူတည္တယ္။ ကိုယ္တတ္ထားတဲ့ ပညာနဲ႔ ကိုယ္ဝါသနာပါတာ လုပ္ရတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ေတာ္႐ံုတန္႐ံု သည္းခံၿပီး လုပ္တယ္။ ကိုယ္ဝါသနာပါတာ၊ ကိုယ္တတ္ထားတဲ့ ပညာနဲ႔ မဆိုင္တာကို လုပ္ေနရရင္ေတာ့ ေတာ္႐ံုတန္႐ံု အခက္အခဲ ေတြ႕ရင္လည္း သည္းမခံဘဲ ထြက္သြားမွာပဲ။ ဒါက လူငယ္ေတြ အပိုင္းေပါ့။


ေနာက္တစ္ခ်က္က အလုပ္ရွင္ေတြ ကိုယ္၌ ကလည္း ပုဂၢလိက စီးပြားေရးကို သူတို႔မွာ အသားမက်ေသးဘူး။ အခုမွ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးကို ထူေထာင္ကာစပဲ ရိွေသးတယ္။ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးကို သိပ္မသိေသးဘူး။ မသိေသးေတာ့ မိသားစု စီးပြားေရး တစ္သက္လံုး လုပ္လာတဲ့ ပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ အလုပ္ခြင္ကို run လုပ္တယ္။ ဝန္ထမ္းေတြကို ဆက္ဆံရင္လည္း မိသားစု စီးပြားေရး ပံုစံနဲ႔ ဆက္ဆံတယ္။ အလုပ္ရွင္ဘက္က အဲဒီမွာ ဘာေျပာသလဲ ဆိုေတာ့ 'ဝိုင္းလုပ္ဝိုင္းစားေပါ့' ဆိုၿပီး ေျပာတတ္ၾကတယ္။ ခိုင္းေတာ့လည္း သူက မတန္တဆ ခိုင္းတယ္။ စားတဲ့ အခါက်ေတာ့ မိသားစုလို ဝိုင္းလုပ္ဝိုင္းစား သေဘာ မထားေတာ့ဘူး။ ဒါက အလုပ္ရွင္ဘက္က ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္။ ေနာက္တစ္ခု အေရးႀကီးတာက အလုပ္တစ္ခု ခန္႔တယ္။ အလုပ္တစ္ခု ဝင္လုပ္တယ္ ဆိုတဲ့ အခါမွာ အလုပ္ရွင္နဲ႔ အလုပ္သမား ၾကားမွာ ဘာစာခ်ဳပ္မွ မရိွဘူး။ ပါးစပ္နဲ႔ပဲ အလုပ္ လုပ္ၾကတယ္။ ႏိုင္ငံျခားက ကုမၸဏီ တစ္ခုမွာ အလုပ္လုပ္မယ္ ဆိုရင္ ပထမဆံုး သူတို႔ ပါးစပ္နဲ႔ ေဆြးေႏြးၾကမယ္။ သေဘာတူၿပီ ဆိုတာနဲ႔ 'လာလုပ္'လို႔ မခိုင္းဘဲ ကန္ထ႐ိုက္ စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ ထိုးခိုင္းတယ္။ အဲဒီ ကန္ထ႐ိုက္ စာခ်ဳပ္ကလည္း အနည္းဆံုး စာမ်က္ႏွာ (၁ဝ)မ်က္ႏွာနဲ႔ (၂ဝ)ၾကားမွာ ရိွမယ္။ ဘယ္လို အလုပ္ျဖစ္ျဖစ္ . . . ဒရဝမ္ အလုပ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ေပါ့။


အဲဒီမွာ ဘာေတြ ေရးထားမလဲ ဆိုရင္ JD လို႔ ေခၚတဲ့ Job Description လုပ္ငန္း သဘာဝ၊ စည္းကမ္းခ်က္၊ က်င့္ဝတ္ေတြ။ အဲဒါၿပီးရင္ အလုပ္သမား ရပိုင္ခြင့္။ ေနာက္တစ္ခါ ခံစားခြင့္ေတြ . . . bonus ဘယ္လို ခံစားခြင့္ ရိွမလဲ။ ခြင့္ဘယ္လို ခံစားခြင့္ ရိွမလဲ။ ခရီးစရိတ္ (TA)ဘယ္လို ထုတ္ေပးမလဲ။ overtime က ဘယ္လို . . . ဒါေတြ ေရးထားမယ္။ တတိယ အခ်က္ကေတာ့ အလုပ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေရွာင္ရန္၊ ေဆာင္ရန္ေတြပဲ။ Do and Don’t ...အဲဒီ စည္းကမ္းခ်က္ေတြက အနည္းဆံုး စာမ်က္ႏွာ (၂ဝ)ေလာက္ရွိတယ္။ အဲဒါကို သေဘာတူ လက္မွတ္ထိုးၿပီးမွ အလုပ္ လုပ္ရတယ္။ အဲဒီေနာက္ တစ္စံုတစ္ခု ျပႆနာ ေပၚလာလို႔ရွိရင္ အလုပ္သမားကလည္း ဒီစာခ်ဳပ္ထဲက စည္းကမ္း အတိုင္း ကိုင္ၿပီး ေျပာလို႔ရတယ္။ အလုပ္ရွင္ကလည္း ဒီစာခ်ဳပ္ကိုင္ၿပီး ေျပာလို႔ ရတယ္။ စကား မမ်ားေတာ့ဘူး။


အဲဒါကို ဆရာ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေရးခဲ့ပါတယ္။ ဘာပဲလုပ္လုပ္ ပါးစပ္နဲ႔ မလုပ္ၾကပါနဲ႔။ စာခ်ဳပ္စာတမ္းနဲ႔ လုပ္ၾကပါ။ ျမန္မာ လူမ်ဳိးေတြရဲ႕ အဓိက အားနည္းခ်က္ အဲဒါပဲ။ စီးပြားေရး လုပ္ရင္လည္း ဘယ္ေလာက္ႀကီးတဲ့ စီးပြားေရးပဲ လုပ္လုပ္ စာရြက္စာတမ္းနဲ႔ လုပ္ၾကတာ ေတာ္ေတာ့္ကို နည္းတယ္။ အလြယ္တကူ ပါးစပ္နဲ႔ပဲ လုပ္လိုက္ၾကတာပဲ။ အဲဒီေနာက္မွာ ျပႆနာေတြ ေပၚတာပဲ။


ပုဂၢလိက အလုပ္ရွင္ေတြကလည္း ေၾကြးေၾကာ္ၾကတာက ေၾကာ္ၾကတာက one go, two come ေပါ့။ တကယ္တမ္း သူ႕ဆီမွာ ကြၽမ္းက်င္လုပ္သားဆိုလို႔ ေနာက္ျပန္ လွည့္ၾကည့္ရင္ တစ္ေယာက္မွ မက်န္ေတာ့ဘူး။ လာသမွ် လူေတြကိုပဲ တစ္ကစၿပီး ျပန္သင္ေနရတာနဲ႔ အခ်ိန္ကုန္တယ္။ ဒါေတြကလည္း ေနရာတိုင္းမွာ ေတြ႕ေနရတယ္ ဆရာ။


အဲဒါကခုနက ဆရာေျပာသလုိ မိသားစု စီးပြားေရး ပံုစံ မေပ်ာက္ေသးလို႔။ ဝိုင္းလုပ္ဝိုင္းစား ဆိုၿပီး ဝိုင္းလုပ္ဖို႔ က်ေတာ့ ခိုင္းတယ္။ ဝိုင္းစားက်ေတာ့သူတို႔က မေကြၽးခ်င္ဘူး။ အစက ေျပာခဲ့သလိုပဲ။ တစ္နာရီကို (၆)ေဒၚလာ ေပးၿပီး ခိုင္းၾကည့္ပါလား။ ဘယ္အလုပ္သမားမွ မထြက္ပါဘူး။ အလုပ္သမား ၿမဲလြန္းလို႔ 'ကုတ္'နဲ႔ ေကာ္ထုတ္ေတာင္ မထြက္ဘူး။ ေျခာက္ျပား တစ္ပဲ ေပးလုိ႔ ဘယ္သူက ဂ႐ုစိုက္မလဲ။ ဒီကေန ထြက္သြားရင္လည္း ေနာက္တစ္ေနရာမွာ သူေပးတဲ့ ေျခာက္ျပားတစ္ပဲ ေလာက္ေတာ့ ရတာပဲေလ။ အလုပ္ရွင္ေတြက ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ေတာ့ ေလွ်ာက္ေျပာေနတာ။ တစ္ကယ္တမ္း က်ေတာ့ ျဖစ္ကတတ္ဆန္း လုပ္ေနတာခ်ည္းပဲ ေတြ႕ေနတာပဲ။ ကုမၸဏီေတြမွာ ဝန္ထမ္းေရးဌာန (human resources department) ထားတာ ကုမၸဏီ ဆယ္ခုမွာ တစ္ခုေတာင္မွ မရိွတာ။ ႀကံဳသလို ဆြဲခန္႔ေနတာ မ်ားတာပဲ။
ဒါဆိုရင္ အလုပ္ရွင္ေတြဟာ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး လမ္းေၾကာင္းေပၚ တိတိက်က် မေရာက္ေသးလို႔လား။ မေရာက္ေသးဘူး။ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး လမ္းေၾကာင္းေပၚ အလုပ္ရွင္ေတြ ပီပီျပင္ျပင္ မေလွ်ာက္ႏိုင္ေသးလို႔ ႏိုင္ငံေတာ္က လိုက္ထိန္းေပး ေနရတုန္းပဲ။ အဲဒီေတာ့ လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း အလုပ္ မလုပ္တတ္ေသးဘူး။ အလုပ္သမားေတြ အျပစ္ခ်ည္းပဲ မဟုတ္ဘူး။ ဒါကို ဆက္စပ္ၿပီး ေျပာရရင္ ဥပမာ-လုပ္ငန္းခြင္ တစ္ခုမွာ အင္ဂ်င္နီယာဟာ လိုအပ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အင္ဂ်င္နီယာဟာ အေရးႀကီးဆံုးလို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။ စာရင္းကိုင္လည္း အေရးပါတာပဲ။ စာရင္းစစ္လည္း အေရးႀကီးတာပဲ။ လုပ္ငန္းခြင္ တစ္ခုမွာ ဘယ္သူက အေရးႀကီးဆံုးပါ ဆိုတာ မရိွပါဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာ မို႔လို႔ ''ငါသာ အေရးႀကီးဆံုး'' ဆိုၿပီး ထလုပ္ေနတာ။ ႏိုင္ငံတကာ လုပ္ငန္းခြင္မွာ ဒါမ်ဳိး မရိွဘူး။ သူ႕အရည္အခ်င္းနဲ႔သူ၊ သူ႕ေနရာနဲ႔သူ အေရးပါတာခ်ည္းပဲ။ သူေဌးက သူေဌး အလုပ္လုပ္။ HR department က ဝန္ထမ္းခန္႔တာ သူေဌးဝင္ပါဖို႔ မလိုဘူး။ HR မန္ေနဂ်ာက ဒါကို ဆံုးျဖတ္မယ္။ တစ္ျခား ဌာနကလည္း ဘယ္သူမွ ဝင္ပါလို႔ မရဘူး။ အဲဒီလို လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြကို ေလးစား တန္ဖိုးထားတာ ဒီက အလုပ္ရွင္ေတြမွာ ရိွကိုမရိွဘူး။

လူ'ပဲ ဦးစားေပးၿပီး 'မူ'ကို အဓိက ဦးစား မေပးခ်င္တဲ့ သေဘာလား ခင္ဗ်။


Professional စိတ္ဓာတ္ ဆိုတာ အလုပ္သမားေတြမွာတင္ မရိွတာ မဟုတ္ဘူး။ အလုပ္ရွင္ေတြလည္း နားမလည္ဘူး။


Professional စိတ္ဓာတ္ဆိုတာ ဘယ္လိုပါလဲ။


Professional စိတ္ဓာတ္ဆိုတာ ဥပမာ- ၿမိဳ႕ငယ္ေလး တစ္ၿမိဳ႕မွာ ဆရာက ေက်ာင္းဆရာ ေပါ့ကြာ။ အဲဒီၿမိဳ႕မွာ မင္းက သူႀကီး ဆိုပါစို႔ကြာ။ ဆရာ စာသင္တာကို သူႀကီးကေန လာၿပီး ''မင္းဒါမသင္နဲ႔။ ဟိုဟာ သင္လိုက္''လို႔ လာေျပာရင္ ေက်ာင္းဆရာ ဆိုတဲ့ ဆရာက လက္မခံႏိုင္ဘူး။ ဒီၿမိဳ႕ရြာမွာေတာ့ သူက သူႀကီးပဲ။ သူက ေက်ာင္းဆရာလို အတတ္ပညာေတာ့ နားမလည္ဘူး။ ဆရာ့ အလုပ္ခြင္မွာ သူဝင္စြက္ခြင့္ မရိွဘူး။ အဲဒီေတာ့ သူႀကီး အမိန္႔ေပးတိုင္း ဆရာ မလုပ္ဘူး။ အဲဒါ ပညာရွင္ စိတ္ဓာတ္ပဲ။ ဒီက လုပ္ငန္းခြင္ေတြမွာ 'ငါနဲ႔မတူ၊ ငါ့ရန္သူ' ပံုစံမ်ဳိး ျဖစ္ျဖစ္ေနတာ အဲဒါေၾကာင့္လား။ ကေလး ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေရး အေၾကာင္း သူႀကီး နားမလည္တာကို ေက်ာင္းဆရာ ငံု႕ခံေနရင္ Professional မပီသေတာ့ဘူး။ ေက်ာင္းဆရာဟာ သူ႕ Professional ကို သူေလးစားရမယ္ တျခားေနရာမွာ သူႀကီးကို ႐ိုေသရင္ ႐ိုေသေပါ့။ သူ႕ေက်ာင္းဝင္းထဲမွာ သူႀကီးက သူ႕ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လာအမိန္႔ေပးတာ ေက်ာင္းဆရာက လက္မခံရဘူး။ တစ္ေလာက ဆရာ ေရးလိုက္တဲ့ 'ပညာမာနေလးေတာ့ ရိွသင့္ပါတယ္' ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးဟာ အဲဒီဟာပဲ။ Professional စိတ္ဓာတ္ ဆိုတာ အဲဒါပဲ။ ကိုယ့္အလုပ္အကိုင္၊ ကိုယ့္ profession ကို ႐ိုေသရတယ္။ ေလးစားတယ္။ အလားတူပဲ သူတစ္ပါးရဲ႕ Profession ကိုလည္း ႐ိုေသရမယ္။ ေလးစားရမယ္။


နိဂံုးခ်ဳပ္ အေနနဲ႔ ျပည္ပ ထြက္ခြာမယ့္ လူငယ္ေတြကိုေရာ၊ ျပည္ပ ေရာက္ေနတဲ့ လူငယ္ေတြကိုေရာ ဆရာ အဓိက အႀကံျပဳခ်င္တာက ...


အဓိက အႀကံေပးခ်င္တာက ျပည္ပကို သြားေတာ့မယ္ ဆိုရင္ ပညာနဲ႔ သြားပါ။ ပညာတတ္ေအာင္ သင္ပါ။ သို႔မဟုတ္ရင္လည္း ႏိုင္ငံျခားမွာ ပညာသင္ပါ။ ပညာသင္ၿပီးတာနဲ႔ အလုပ္လုပ္ၾကပါ။ ေငြခ်ည္းပဲ ဖိမရွာပါနဲ႔။ ေငြဟာ ကိုယ္နဲ႔ တစ္သက္လံုး မၿမဲဘူး။ ပညာဟာ ကိုယ္နဲ႔ တစ္သက္လံုးၿမဲ တယ္။ ပိုက္ဆံရွာဖို႔နဲ႔ပဲ အခ်ိန္မျဖဳန္းပါနဲ႔။ ရတဲ့ေနရာမွာ ပညာရွာပါ။ ပညာနဲ႔ အလုပ္ လုပ္စားပါလို႔ ဆရာေျပာခ်င္တယ္။


အဲဒီမွာ ျဖည့္စြက္ ေမးခ်င္တာက ကိုယ့္ေျမကိုယ္ေရ မဟုတ္ရင္ အဆင္မေျပမႈေတြ ႀကံဳတိုင္း အားငယ္စိတ္ ဝင္လာတတ္တယ္။ အားငယ္စိတ္ ဝင္လာရင္ အားကိုးရာ စိတ္ထြက္ေပါက္ ရွာမယ္။ ဘယ္လို စိတ္ထြက္ေပါက္ ရွာသင့္သလဲ။


အဲဒီ ကိစၥဟာ ဒီေန႔အထိ ဆရာ ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းေနရတဲ့ ျပႆနာပဲ။ ႏိုင္ငံျခား ေရာက္ေနတဲ့ ဆရာ့တပည့္ေတြ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ စိတ္ဓာတ္က်ရင္ လွမ္းစာေရးတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆို တယ္လီဖုန္းဆက္၊ ငိုၿပီး တိုင္တည္ၾကတယ္။ အဲသည့္အခါ ဆရာ့ တပည့္ေတြကို ဆရာ ေျပာေလ့ရိွတဲ့ စကား တစ္ခြန္း ရိွတယ္။ အဲဒါက ဘာလဲ ဆိုရင္ (၁)ဘယ္သူ႕ကိုမွ အားမကိုးနဲ႔။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုပဲ အားကိုး။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို confidence ရိွေအာင္ လုပ္ပါ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အားကိုးၿပီး confidence ရိွတဲ့ သူဟာ ဘယ္အေျခအေနမွာမွ စိတ္ဓာတ္က်တယ္ ဆိုတာ မရိွဘူး။ စိတ္ဓာတ္က်တယ္ ဆိုတာ ကိုယ့္အား ကိုယ္မကိုးဘဲ သူတစ္ပါးကို မွီခိုေနရတဲ့သူေတြသာ စိတ္ဓာတ္ က်တတ္တာ။
ဆရာဟာ ဒုကၡိတ မသန္မစြမ္း ျဖစ္ေနတာ အႏွစ္ (၂ဝ)ေက်ာ္ၿပီ။ ဒီဘက္တစ္ျခမ္း ေသလို႔ မလႈပ္ႏိုင္ဘူး။ ေအာက္စီဂ်င္နဲ႔ ေနရတယ္။ ဆရာ အခုထိ မေသခ်င္ေသးဘူး။ စိတ္ဓာတ္မက်ဘူး။ ဆရာ့ကိုယ္ ဆရာ အားကိုးၿပီး ရပ္တည္ေနတယ္။ ဘယ္သူ႕ကိုမွ ဆရာ မမွီခိုဘူး။ အားငယ္တယ္ ဆိုတာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈ မရိွလို႔။ အဲသည့္ေတာ့ ကိုယ့္အား ကိုယ္ကိုးပါ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈရိွပါ။ self- confidence ရိွပါေစ။ (၂)လူေတြကို အေကာင္းဆံုး ေျဖသိမ့္ ေပးႏိုင္တာ၊ အေကာင္းဆံုး guide လုပ္ေပးႏိုင္တာ စာအုပ္ပဲ။ ဘယ္အရပ္ ဘယ္ေဒသပဲ ေရာက္ေရာက္ စာကို ဖတ္ျဖစ္ေအာင္ ဖတ္ပါ။ စာဖတ္တဲ့သူဟာ အေဖာ္မလိုဘူး။ သူ႕ကို လမ္းျပမယ့္ ဆရာ မလိုဘူး။ သူ႕ကို စာအုပ္ေတြက guide လုပ္သြားလို႔ ရတယ္။ မိေဝးဖေဝး ျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ စာအုပ္ဟာ ကိုယ့္အတြက္ အေကာင္းဆံုးေသာ guardian အုပ္ထိန္း ေစာင့္ေရွာက္သူ ျဖစ္တယ္။ ဒီျပင္ ႏိုက္ကလပ္ သြားတာတို႔၊ ဘီယာ ေသာက္တာတို႔နဲ႔ စိတ္ကို မေျဖပါနဲ႔။ စာဖတ္ၿပီးေတာ့ပဲ ကိုယ့္စိတ္ကို ထိန္းပါ။ ဒါပဲ ဆရာေျပာခ်င္တယ္။

ေမးျမန္းသူ-ေအးေအာင္

No comments: